Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 10: Stop met calorieen tellen

Stop met calorieën tellen

 
Ik ben er in de loop van de jaren achter gekomen dat het niet zoveel zin heeft calorieën te tellen. Het werkt demotiverend en je concentreert je eigenlijk op het verkeerde aspect van voeding.

Natuurlijk is er een grens aan hoeveel calorieën je naar binnen werkt. Maar het is veel belangrijker te kijken naar de samenstelling van je voeding.

Kijk maar eens naar het volgende (extreme) voorbeeld. Stel, je wilt maximaal 1500 calorieën op een dag binnen krijgen. Dan zou je dat kunnen bereiken door 2 of 3 appelpunten te eten. Qua calorieën zit je dan misschien goed, maar qua voedingsstoffen totaal niet! Calorieën tellen heeft op deze manier geen zin en werkt averechts.
 


Een dieet zorgt ervoor dat er te veel nadruk gelegd wordt op calorieën, punten, kilo’s. Waar het om gaat, is het ontwikkelen van een gezonde leefstijl.



Vaak zeg ik: als je dorst hebt, drink je water; als je lekkere dorst hebt, neem je een sapje, een frisdrank of iets anders. Hetzelfde geldt voor trek: als je trek hebt, neem je een boterham, als je lekkere trek hebt bv. een koekje. Eigenlijk zou je beter in voedingsstoffen kunnen tellen en niet in calorieën.