Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 2: Stamppotten

Stamppot
 
Wat is het de laatste week toch koud. Ontzettend mooi al die sneeuw, maar wanneer je op weg moet soms best wel lastig. ’s Avonds lekker bij de kachel met een kop warme thee of chocolademelk.
Dat is de charme van Nederland; met al zijn wisselende seizoenen. Toch?
Want ja, het is weer stamppotten tijd!
 
Veel mensen denken dat stamppotten dik maken. Toch is niets minder waar, want stamppotten zijn niets anders dan …. Jawel, gestampte aardappelen en groenten! Met een stukje vlees of vleesvervanger erbij en een lekkere jus uiteraard. De kunst is om niet te veel rookworst of vlees te nemen en niet te vette jus. In plaats van vlees kun je ook kiezen voor hamblokjes en anders kiezen voor een heel klein stukje rookworst. Ik zou zeggen, geniet ervan, want hiervan wordt je echt niet dik. Het is een heerlijke oer-Hollandse maaltijd.

Even een overzichtje van het Voedingscentrum: vergelijk stamppot met andere maaltijden:
 
Per portie (500 gram alles bij elkaar)
kcal.
 
 
Andijviestamppot met gehaktballetjes
480
Boerenkoolstamppot met rookworst en spekjes
525
Hutspot met magere rookworst
440
Stamppot zuurkool met magere rookworst
420
 
 
Kip met rijst, kerriesaus en groenten
390
Maaltijdsalade (sla, tomaat, komkommer, tonijn, ei en olijven) met brood
450
Gebakken schol, worteltjes, aardappelpuree en saus uit een pakje
370
Patat met kip en appelmoes
1100
Chili con carne
510
Nasi/bami goreng
580
American pizza mozzarella en peperoniworst
980
1 bord erwtensoep met spek en worst (blik Unox stevige soep)
255