Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 20: Wat doet stress met je lichaam?

Als het over gezondheid gaat, concentreren mensen zich vaak op gezond eten en voldoende bewegen. Er zijn echter ook andere dingen die minstens zoveel invloed hebben. Stress is er een van.

De effecten van stress

Stress heeft grote effecten op je conditie. Wanneer je onder druk komt te staan, gaat je lichaam bepaalde hormonen aanmaken om te zorgen dat je kunt overleven. Oorspronkelijk betekende 'onder druk staan' meestal dat je moest vluchten of vechten omdat er gevaar dreigde - of dat er tekorten waren (bijvoorbeeld aan voeding, water of warmte). Stresshormonen zorgen dan ook dat je lichaam zich tegen dat soort dingen wapent.

Acute stress
Bij acute stress (een deadline, haasten door het verkeer, iemand is heel boos op je, etc.) zorgen de stresshormonen dat je hyperactief en alert wordt en vooral op je omgeving let. Voor jezelf zorgen komt het tweede plan. Zo kun je flink uit conditie raken, want je rent maar door, terwijl je niet krijgt wat je nodig hebt. Zelfs slapen gaat niet meer goed, omdat je je slecht kunt ontspannen.

Chronische stress
Bij chronische stress (te weinig slaap, te weinig voeding, steeds het gevoel hebben dat je zoveel moet, een gebrek aan stimulans, etc.) zal je lichaam juist erg zuinig worden met energie. Je hebt geen zin meer in bewegen en krijgt extra zin in dingen als suiker, vet en alcohol. Ook hierdoor raak je natuurlijk steeds verder uit conditie. Dat geeft nieuwe stress voor je lichaam, dus krijg je een vicieuze cirkel.


Met een gezonde hoeveelheid uitdaging en stimulans is niets mis. Ze zorgen ervoor dat je leven dynamisch blijft en dat je leert om problemen op te lossen en verder te komen. Maar jezelf steeds onder druk (laten) zetten brengt je in de problemen! Alles altijd goed willen doen, bijvoorbeeld gezond eten en bewegen, kan er dus voor zorgen dat je veel stress opbouwt en je juist minder goed gaat voelen.

Regelmatig ontspannen is een voorwaarde om lekker in je vel te zitten. Dus zet dat ook op je takenlijstje. Als het hele plaatje klopt: voeding, beweging en gedrag, kom je in balans: Perfect Balance for You!