Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 11: Water

Water
 
Net als honger is dorst een signaal van het lichaam. Het heeft vocht (lees: water) nodig: als oplosmiddel, als vervoermiddel voor belangrijke stoffen en als warmteregelaar. Bovendien is er bijna geen enkel fysiologisch proces in ons lichaam dat kan verlopen zonder water.
 
“Maar ik heb nooit dorst,” zegt men dan heel dikwijls, “dus ik denk niet aan drinken…” Het betekent overduidelijk dat je écht te weinig drinkt. Als je constant de signalen van dorst hebt genegeerd, zegt je lichaam na een tijdje “bekijk het” en geeft het ook geen dorstsignalen meer. Als je gedurende enige tijd “kunstmatig”, dat wil zeggen zonder dorstgevoel, water gaat drinken, zul je merken dat je lichaam zelf weer een dorstsignaal gaat geven.
 
Een nevenverschijnsel van gebrek aan water is lusteloosheid en heel dikwijls hoofdpijn! Beide verdwijnen vanaf het ogenblik dat je weer voldoende drinkt.
 
Als je dorst hebt, kun je het beste water drinken. Redenen om water te drinken zijn:
 
  • Water helpt op een natuurlijke manier de eetlust te remmen.
  • Water helpt afval en gifstoffen verwijderen, waardoor je energieniveau stijgt.
  • Water is van vitaal belang voor een mooie huid.
  • Water zorg voor een goede doorstroming van zuurstof en voedingsstoffen in het bloed.
  • Water verhelpt (of voorkomt) obstipatie.
  • Water bevordert de werking van maag en darmen.
  • Het mineraalgehalte in water beschermt tegen dehydratie en botontkalking.
  • Water verbetert de functie van de lever.
  • Water regelt de warmtehuishouding in je lichaam.
 
Allemaal redenen om vooral water te drinken! Het zal je dichter brengen bij je doel, namelijk een slanke lijn voor de rest van je leven!