Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 8: Helpen light-frisdranken met gewichtsverlies?

Helpen light-frisdranken met gewichtsverlies?
 
In deze column wil ik het hebben over light frisdrank. Ze bevatten niet zoveel calorieën als gewone frisdrank en smaken geweldig, dus waarom niet?
 
Light frisdrank is gezoet met kunstmatige zoetstoffen, die geen (of weinig) calorieën bevatten.
Kunstmatige zoetstoffen hebben veel nadelen. Studies hebben aangetoond dat sommige kunstmatige zoetstoffen kunnen leiden tot verscheidene gezondheidsproblemen (de mate hangt o.a. af van hoeveel light drankjes je gebruikt) en dat zij problemen kunnen veroorzaken met onbedwingbare trek, waardoor het moeilijk wordt om een dieet vol te houden.
 
De reden voor deze onbedwingbare trek is, dat zoetstoffen zoet smaken. Kunstmatige zoetstoffen doen vaak het insulineniveau van het lichaam stijgen, omdat het lichaam zich voorbereidt op suiker.
Wanneer je een product neemt met zoetstoffen, ervaart het lichaam dit als zoet en dit leidt tot een verhoogd insulineniveau. Deze insulinestoot zorgt er voor dat het bloedsuikergehalte omlaag gaat en dit veroorzaakt hongergevoelens, en dan met name naar zoetigheid.
 
Het is een goed idee om je frisdrank-inname te beperken tot af en toe, zelfs als je kiest voor een variant zonder calorieën. Water is altijd de beste keuze. Als u de smaak van water beu wordt, kun je er een beetje citroensap bij doen. Probeer hiernaast ook koffie en thee te leren waarderen zonder suiker of zoetstof.
 
Kunstmatige zoetstoffen zorgen op zich niet voor meer gewicht. Ze maken het echter moeilijker voor je om begeertes en eetlust te controleren. Als je iemand bent die hiermee worstelt, zou je echt moeten overwegen om kunstmatige zoetstoffen en light drankjes te vermijden.