Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 19: Dagelijks wandelen beste om af te vallen

Laatst las ik het onderstaande artikel over een onderzoek:

Dagelijks wandelen beste om af te vallen


Wie zes keer per week een half uurtje flink doorstapt, heeft geen dieet nodig om af te vallen. Ook neemt bij deze hoeveelheid beweging het risico op gezondheidsproblemen af.


Dat blijkt uit onderzoek van een Amerikaanse universiteit. Er zijn 171 mannen en vrouwen van middelbare leeftijd, met overgewicht, onderworpen aan diverse bewegingstests. Degenen die zich het minst inspanden, bleken het beste gezondheidsresultaat te hebben.
Het gaat om degenen die zes keer per week een half uurtje wandelden na het avondeten. Degenen die fanatiek aan het sporten waren geslagen, waren na acht maanden minder afgevallen dan zij.

Ook hadden de wandelaars opvallend minder risicofactoren op allerlei aandoeningen na de acht onderzoeksmaanden, dan de fanatieke sporters.

Bron: Reuters

Voor velen met overgewicht is dit goed nieuws; vaak wordt gedacht dat je om af te vallen je in het zweet moet werken in de sportschool, echter elke beweging is goed. Als je het maar matig intensief doet en geruime tijd achter elkaar. Wat wel belangrijk is, dat je hetgeen wat je aan beweging doet, leuk vind, want dan kun je het (en zul je het ook) lang volhouden. Voor de een is dat een sportschool, voor de ander is dat lekker in de buitenlucht. Aan jou de keus!