Praktijk voor Gezonde Voeding & Gewichtsbeheersing

Column 3: Wandelen

Wandelen

 
Wanneer je merkt dat tijdens je werk je aandacht verslapt en je creativiteit daalt, eet dan geen chocola, maar sta dan op en wandel bv. 5 minuutjes. Even voor de rekenaars onder ons: in vijf minuten kun je vijfhonderd meter wandelen; doe je dat driemaal per dag, zeven dagen per week, dan wandel je zonder zware inspanning per week maar liefst ruim 10 kilometer! Daarom is het ook zo goed om tijdens je lunchpauze even een frisse neus te halen en wat te bewegen.
Als driemaal vijfhonderd meter wandelen per dag je kan helpen slank te worden voor de rest van je leven, waarom zou je deze moeite dan niet doen?
 
Onderschat bovendien ook het effect van je mentale kracht niet: vijfhonderd meter wandelen geeft een heel ander gevoel dan het eten van een snack of koek, zittend op de bank. Je stemming wordt er positief door beïnvloed, omdat je hersenen hormonen afscheiden die verantwoordelijk zijn voor een goed gevoel.
 
Je kunt dan (terecht) tegen mij zeggen: “chocolade maakt me ook gelukkig, omdat daar serotonine in zit.” Klopt, maar de serotonine die door vijfhonderd meter wandelen wordt gevormd, heeft twee uur later wel een andere uitwerking dan die van de serotonine ontstaan door het eten van chocolade.
 
Alleen al het feit dat chocolade je verder van je doel afleidt en dat die vijfhonderd meter wandelen je dichter bij je doel brengt, doet wonderen. Aan een ieder de keuze.